مطالب آموزشی

تفاوت گرافیک آنبرد و اختصاصی

تفاوت های گرافیک اختصاصی و آنبرد

گرافیک آنبرد یا همان گرافیک مجمع در واحد پردازش گرافیک (GPU) بر روی پردازنده اصلی یعنی CPU قرار می گیرد و این دارای چند مزیت و معایب هست ، مزیت آن شامل ارزان بودن و کوچک بودن هست و معایب آن این است که مانند گرافیک های غیر آنبرد توان پردازش داده های سنگین گرافیکی را ندارند. پیش از این در آشنایی با انواع گرافیک لپ تاپ ، به گرافیک onboard یا همان مجمع اشاره کوتاهی کرده بودیم.

بسیاری از انواع گرافیک لپ تاپ ها گاهی مشکل تعبیه دارند و این میتواند به خاطر هزینه های بالای تعبیه در CPU ، و یا  محدودیت های فیزیکی باشد. پردازش گرافیکی، برای اینکه درست و  تنظیم  عمل کند، نیاز به قدرت زیاد دارد و این نیز باعث ایجاد حرارت می شود. حرارت نیز وقتی که زیاد باشد ممکن است باعث آسیب به CPU شود. وقتی که یک گرافیک سنگین با حرارت زیاد به CPU تحمیل بشود، باعث می شود که عملکرد آن ضعیف شود و گاهی نیز آسیب ببیند. بنابراین باید بدانیم که  کارت های آنبرد، قابل تعویض نیست و کارایی و قدرت آنها به اندازه کارت های گرافیک غیر آنبرد نیست. گرافیک آنبرد، می تواند به نمایش انیمیشن پخش ویدیو و … بپردازد؛ و نباید از آن انتظار بیش از حد مثلا انتظار پردازش سه بعدی داشت.

در انواع لپ تاپ های استوک نیز از گرافیک های آنبرد یا اختصاصی استفاده میشود

گرافیک آنبرد اینتل

کمپانی اینتل یکی از شرکت های تولید کننده تجهیزات رایانه ای می باشد ؛ و در زمینه ساخت این کارت گرافیک ها نیز فعالیت دارد ؛ این شرکت بهترین گرافیک های مجمع را برای دستگاهای کامپیوتری تولید میکند اما از نظر رقابت با گرافیک های غیر آنبرد شرکتهای ADM و Nvidia قابل مقایسه نیست. در صورتی که هر دو کارت گرافیکی را داشته باشید، ممکن است در اجرای برخی بازی ها، نیاز باشد تا به صورت دستی اجرای آن بازی را به فهرست کارت گرافیک اختصاصی اضافه کنید.

قیمت این گرافیک ها

قیمت گرافیک های آنبرد معمولا از چیپ های اختصاصی ارزان تر است ؛ رنج قیمتی این نوع از کارت های گرافیکی معمولا بین 10 تا 100 دلار است اما بعضی از مدلهای کارت های گرافیک آنبرد حتی به 1000 دلار نیز میرسد.

چگونه بفهمیم سیستم دارای گرافیک آنبرد است؟

برای اینکه بفهمید که سیستم دارای گرافیک آنبرد است یا خیر می توانید به پشت کیس کامپیوتر نگاه کنید. کابل مانیتور را ببینید و دقت کنید که به کجا وصل  است. اگر محل اتصال آن نزدیک پورت های موس و کیبورد یا پورت های USB باشد پس مادربرد گرافیک آنبرد دارد. همچنین در لپ تاپ نیز با کلیک راست بر روی صفحه دسکتاب کنترل پنل کارت های گرافیک اختصاصی یا آنبرد خود را مشاهده خواهید کرد. همچنین در کامپیوترها نیز با نگاهی سطحی به پشت کیس به راحتی می توانید ببینید اسلات گرافیکی خالی است و یا یه کارت گرافیک اختصاصی به آن متصل شده است.

البته ممکن است که مادربرد کامپیوتر شما، به طور همزمان دارای کارت گرافیک آنبرد و  اختصاصی باشد. در این حالت کامپیوتر معمولا به طور خودکار با چیپ اصلی و قدرتمندتر یعنی کارت غیر Onboard کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *