مطالب آموزشی

تست لپ تاپ استوک

در هنگام فروش انواع لپ تاپ استوک ، یکی از مسئله های حائز اهمیت تست دستگاه است تا افراد به دلیل طمعکاری فروشندگان به اشتباه نیفتند و دستگاه مشکلی داری را نخرند . 

شاید برخی از افراد بگویند که لپ تاپ استوک به طور کل لپ تاپ دست دوم است و نیازی به چک کردن نمیباشد ، در صورتی که این باور کاملا غلط است ، لپ تاپ های استوک از لحاظ سلامت فیزیکی و نرم افزاری ، ظاهر و مقدار کارکرد به چند دسته تقسیم میشوند و ممکن است افراد دستگاه استوکی که پایین ترین کیفیت را دارد به عنوان یک دستگاه استوک با کیفیت به شما بدهد . 

 

در زمینه ی خرید و فروش لپ تاپ استوک ، ممکن است که دستگاه دارای ایراد بزرگی باشد ولی فروشنده از روی قصد آنرا به مشتری بازگو نکند ، در این صورت است که اگر فرد خریدار اطلاعات و دانش کافی را نداشته باشد ممکن است انتخاب اشتباهی کرده و خسارت مالی زیادی را متحمل شود . 

به همین دلیل بهتر است که در هنگام خرید قبل از انجام هر عملی ، ابتدا دستگاه را هم از لحاظ سخت افزاری و هم نرم افزاری چک کرده و سپس وارد مراحل خرید شوید . 

 

در مرحله ی اول بهتر است که مشخصات لپ تاپ را با جعبه ی آن چک نمایید ، تا از صحتو  درستی جعبه مطمئن شوید . 

لپ تاپ را روشن نمایید ( باید که بر روی آن ویندوز نصب شده است وگرنه نمیتوانید مراحل بعدی را انجام دهید ، در صورت نصب نبودن ویندوز از فروشنده بخواهید اول ویندوز را نصب کرده و سپس بقیه ی مراحل را انجام دهید . )

با توجه به هاردی که درون دستگاه به کار رفته است مقدار زمان لود شدن دستگاه نیز متفاوت میباشد ، در صورتی دستگاه دارای هارد HDD باشد زیر 25 ثانیه و در صورتی که از نوع SSD باشد تا 10 ثانیه باید طول بکشد ، در غیر اینصورت هارد احتمالا مشکل دارد ، توصیه نمیشود آن را تهیه نمایید . 

 

از شارژر دستگاه استفاده نمایید . 

یکی از مسائل مهم ، سلامت باتری و شارژر میباشد . به صورت کلی مهمترین برتری لپ تاپ باتری آن میباشد و اگر که با یک سهل انگاری دستگاهی را تهیه نمایید که باتری آن مشکل دارد ، بعد از مدت کوتاهی یا مجبور به عوض کردن باتری میشوید یا باید دستگاه را همیشه به برق وصل کنید . 

برای اطمینان از سلامت باتری ، پس از روشن کردن لپ تاپ آن را شارژ کنید و بعد به زمان کم شدن شارژر دستگاه توجه نمایید ، مقدار زمان درصد باتری باید در زمان زیاد و با سرعت کمی کاهش پیدا کند در غیر اینصورت به این معنی است که باتری مشکل دارد . 

در صورتی که امکان صرف این زمان برای تست باتری نیست بهتر است که نرم افزارهای تست باتری استفاده کنید . 

خیلی از برندهای تولید کنند کننده برای محصولات خود برنامه ی تست باتری قرار داده اند ، با اجرای این برنامه پنجره ای باز شده که در آن میتوان سلامت باتری را چک کرد . 

برای دستگاه برند HP باید از برنامه HP BATTERY CHECK استفاده نمایید که در آن نماد باتری باید با رنگ سبز نشان داده شده و در زیر آن کلمه OK باید دیده شود در غیر اینصورت دستگاه مشکل دارد . 

عبارت CALLIBRATE برای باتری های نو به کار میرود و پس از مدتی کار کردن با دستگاه تبدیل به ok میشود . 

 

برای تست باتری برند dell باید وارد بایوس شده و از قسمت BATTERY INFORMATION  اطلاعات مربوطه را مشاهده نمایید . 

 

پردازنده و حافظه اصلی نیز یکی از مهم سخت افزاری دستگاه میباشد . 

برای تست آن ، روی دسکتاپ بر روی نماد this pc راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب نمایید ، در پنجره ی جدید میتوانید اطلاعات مرتبط به نوع سیستم عامل ، مدل پردازنده با نسل آن ، مقدار حافظه رم و فرکانس پردازنده را مشاهده نمایید . 

 

چک هارد دستگاه 

برای تست هارد میتوانید از برنامه ی HARD DISK SENTINEL را نصب نموده و از آن استفاده نمایید . 

در حالی که هارد به صورت کامل سالم باشد باید PERFORMANCE را 100% و HEALTH را هم 100% نشان دهد . 

در صورتی که میخواهید هارد کاملا سالم باشد باید به فروشنده این مورد را تذکر دهید ولی به صورت کلی در زمان خرید لپ تاپ استوک سلامت هارد نباید از 78% کمتر باشد . 

این عدد برای HDD و SSD تا 68% نیز میتواند کاهش پیدا کند. 

در ادامه پورت ها را چک نمایید و سپس از کیبورد استفاده نمایید تا از سلامت آن نیز مطمئن شوید . 

قسمت های دیگر مانند وبکم ، اسپیکر و بلندگو را تست نمایید و سپس از سی دی رایتر دستگاه ( در صورت وجود ) استفاده نمایید . 

 

سپس نوبت تست سخت افزاری دستگاه است . 

نمایشگر را با دقت نگاه کنید ، بر روی آن نباید کوچکترین نقطه ی سفید یا سیاه وجود داشته باشد در غیر اینصورت مانیتور دارای پیکسل سوخته بوده و خرید آن پیشنهاد نمیشود . 

تاچ پد دستگاه تست نمایید ، از آن استفاده نمایید دقت کنید که سرعت حرکت ماوس باید سریع باشد و تاخیری نداشته باشد . 

قسمت های دیگر مانند کیبورد ، گوشه های لپ تاپ را نیز با دقت نگاه کرده تا زدگی زیاد یا شکستگی نگران کننده ای نداشته باشد . 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *