اخبار تکنولوژی

حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 11

شرکت مایکروسافت پس از گذشت 6 سال بالاخره نسخه ی جدید ویندوز خودش رو یعنی ویندوز 11 معرفی کرد .

در حالی که هیچکس آمادگی این خبر رو نداشت اما با پخش شدن این خبر در 3 تیرماه 1400 همه ی کاربران مایکروسافت رو شگفت زده کرد .

این خبر این مژدگانی را به کاربران مایکروسافت داده است که وقتش است تا با ویندوز 10 خداحافظی کنند و وارد یک دنیای تکنولوژی جدید و زیبا شوند .

این ویندوز از پاییز امسال به شکل عمومی در دسترس عموم مردم قرار میگیرد . اما در هر صورت این سیستم عامل رو نمیتوان بر روی تمامی سخت افزارها نصب و اجرا کرد که در ادامه ی مقاله به محدودیت های سخت افزاری این سیستم عامل میپردازیم .

البته نظرهای هم اکنون منتقدان و کاربران زیاد با این سیستم عامل همراه نبوده است و کمی اختلاف نظر به وجود آمده است .

حداقل سیستم عامل برای نصب ویندوز 11 

یکی از دلایلی که منتقدان و کاربران مایکروسافت نظرات منفی و آشفته ای را درباره ی ویندوز 11 ارائه داده اند ، نیاز این سیستم عامل به سخت افزارهای قوی و ویژگی های خاصی است که در ادامه به آن میپردازیم :

با توجه به ویژگی هایی که برای ویندوز 11 گفته شده است به نظر میرسد که این سیستم عامل تنها در نسخه 64 بیتی پیدا کرد و خبری از نسخه ی 32 بیتی آن نیست .

این ویندوز را میتوان فقط بر روی سیستم های 64 بیتی نصب کرد و سیستم های 32 بیتی را پشتیبانی نمیکند ولی به خوبی میتواند برنامه 32 بیتی را اجرا کند .

این نسخه ی ویندوز را در صورتی میتوان اجرا کرد که رایانه ی مورد نظر به مادربردش پشتیبانی های دیگری مانند secure Boot و UEFI و TPM 2.0 را هم دارا باشد ، در غیر اینصورت احتمال میرود که سیستم عامل کامل و به درستی اجرا نشود . لپ تاپ های استوک موجود در بازار ایران معمولا تا نسل های 5 و 6 هستند و به همین دلیل جز پشتیبانی رسمی این سیستم عامل نمی باشند

 

سیستم هایی که مشخصات زیر را داشته باشد ، قادر به اجرای ویندوز 11 میباشد :

پردازنده : 1 گیگاهرتز و و حداقل دو هسته ای 64 بیتی

RAM  ( حافظه ی رم ) : 4GB و بیشتر از آن

Drive (مقدار حافظه ی مورد نیاز ): 64GB خالی در یکی از درایوها برای نصب و اجرای ویندوز 11 * البته با توجه به آپدیت های احتمالی که ممکن است برای ویندوز منتشر کنند امکان دارد این مقدار تغییر کند *

GPU (کارت گرافیک ) : حداقل باید با مدل WWDM 2.x همراه با پشتیبانی Directx 12 سازگار باشد .

البته با توجه به نظرهای منفی زیادی که این مشخصات به دنبال داشته است ، انتظار میرود که این شرکت حداقل مشخصات ویندوز را کاهش دهد .

در ابتدا گفته شد که اگر میخواهید به طور دقیق بفهمید که رایانه ی خود با ویژگی های حداقلی ویندوز 11 سازگار هست یا خیر میتوانید از برنامه Health check استفاده کنید ؛ البته در نظر بسیاری از کاربران نتایج این برنامه منطقی نبود و تناقض های زیادی بین مشخصات اعلام شده و نتایج برنامه وجود داشته است .

خود شرکت مایکروسافت پس از انتشار نسخه ی اولیه یا همان preview build ، متوجه ی این اشکالات و تناقض های ایجاد شده شده است و به همین دلیل این اپلیکیشن را به صورت موقتی حذف کرده است ، و تصمیم دارد پس از برطرف کردن این مشکلات دوباره برنامه را انتشار کند .

همینطور شرکت مایکروسافت یک پست هم درباره ی این موضوع منتشر کرد که ابتدا در آن به این اشاره کرده که این برنامه در ابتدا قرار بوده است یک راه حل آسان برای کاربرانش باشد تا بتوانند از این موضوع آگاه شوند که کامپیوتر فعلی آنها می تواند ویندوز11 را اجرا کند یا خیر ؟ اما با توجه به مشکلات و سردرگمی هایی که به دلیل استفاده از اپلیکیشن health check ایجاد شده است و ناتوانی آن در ارائه ی مطالب درست و کامل پس تصمیم گرفته شده است این برنامه به طور موقت حذف شود .

این برنامه در پاییز امسال که ویندوز 11 به طور رسمی انتشار میشود ، دوباره  آن را منتشر میکنند .

همینطور در ادامه به کاربرانش اطمینان خاطر داد که ویندوز 11 برای تمامی رایانه هایی که مشخصات ذکر شده را داشته باشد قابل نصب و راه اندازی میباشد .

همینطور در این پست گفته شد که سیستم هایی که دارای پردازنده ی 6 اینتل و یا پردازنده های قدیمی تر از سری Zen شرکت AMD ، نمیتوانند از ویندوز 11 استفاده کنند .

آپدیت خبر : البته مایکروسافت چند روز بعد از انتشار خبر تاریخ عرضه ویندوز 11 از موضع اولیه خود عقب نشینی کرد و اعلام کرد این ویندوز بر روی سیستم های قدیمی تر از حداقل سیستم های اعلام شده نیز قابل نصب می باشد اما این کاربرها هیچگاه آپدیت دریافت نخواهند کرد و همچنین کاربران باید از طریق نصب اولیه نسخه خام ویندوز 11 اقدام کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *