مطالب آموزشی

اقدامات موثر در زمان ریختن مایعات روی لپ تاپ

امروزه لپ تاپ ها یکی از پر استفاده ترین وسایل های الکترونیکی هستند ، دلیل این محبوبیت قابلیت استفاده در هر جای و در هر حالتی است . 

هرچند این دستگاه پر امتیازی مشکلاتی را نیز دارد ؛ شکل ساختمان ساختاری این دستگاه به شکلی است که با یک اتفاق یا اشتباه کوچک فرد ممکن است این دستگاه به کل از کار بیفتد و خسارت زیادی را به صاحب خود تحمیل کند .

یکی از اتفاق هایی که بسیار برای لپ تاپ میریزد ، ریختن مایعات بر روی آن میباشد ! 

 

البته این مشکلی نیست که راه حلی نداشته باشد و فقط نیاز است که به خود مسلط باشید و به دور از هر گونه استرس و اضطراب کارهایی را که در ادامه میگوییم انجام دهید تا بتوانید از نفوذ رطوبت به قطعات حساسی مانند مادربرد جلوگیری کنید و به نوعی لپ تاپ خود را نجات دهید .

 

در ابتدا ، بلافاصله بعد از ریختن مایع بر روی لپ تاپ ، دستگاه را خاموش کنید . 

بله اولین کار این است که بدون فوت وقت لپ تاپ را خاموش کنید ، اگر به شارژ است آن را از برق جدا کنید و اگر نیست سریعا باتری از دستگاه خارج کنید . 

سرعت عمل شما در مرحله بسیار ممکن است ، هر چقدر زودتر جریان برق درون دستگاه را قطع کنید ، احتمال آسیب دیدگی دستگاه کمتر میشود  . 

همچنین بخوانید : کالیبره کردن باتری لپ تاپ

 

کابل ها را جدا کنید 

اگه کابلی به دستگاه وصل است یا پورت ها مشغول هستند ، کابل ها را از دستگاه جدا کنید . بهتر است که این کار را نیز به سرعت انجام دهید . 

 

لپ تاپ را کج کنید . 

بعد از اینکه لپ تاپ به هیچ منبع برقی وصل نبود و کابل ها نیز جدا شدند ، بلافاصله آن را 130 درجه باز کنید و آن را کج نگه دارید . این حالت باعث میشود که با کمک نیروی جاذبه مایع درون لپ تاپ حرکت نکرده و با قطعات دیگر تماس برقرار نکند . 

با اینکار رطوبت داخل دستگاه با هوای آزاد خشک شده و آسیبی به آن وارد نمیکند ؛ این عمل را میتوانید با سشوار سرعت ببخشید اما توجه داشته باشید سشوار باید با لپ تاپ فاصله داشته باشد تا خود باد گرم باعث آسیب احتمالی نشود . 

 

پاک کردن سطحی مایع

در ابتدا مقدار سطحی که بر روی دستگاه قرار دارد را با یک دستمال ( پرزدار نباشد ) چند لایه مایعات را خشک کنید . همینطور میتوانید از یک تکه چوب خیلی نازک مانند خلال دندان نیز استفاده کنید . 

با این عمل میتوانید از وارد شدن مقدار بیشتر مایع جلوگیری کنید . 

 

خارج کردن کیبورد 

در ابتدا کیبورد را به شکل کامل خشک و تمیز کنید . 

با یک سرچ ساده در یوتیوب و اینترنت میتوانید روش درست جدا کردن کیبورد لپ تاپ خود را پیدا کنید و بعد با استفاده از آن کیبورد را جدا کنید . 

هم میتوانید کیبورد را با دستمال خشک کنید و هم میتوانید آن را کج نگه دارید تا خشک شود . 

 

مرحله ی بعدی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به سخت افزارهای داخلی میباشد ، در صورتی که میتوانید این مرحله را خودتان انجام ندهید و آن را به یک تعمیرکار بسپارید حتما همین کار را بکنید ، زیرا با یک اشتباه کوچک میتوانید باعث یک مشکل بزرگتر شوید ، اما اگر در یک شرایطی هستید که تعمیرکار در دسترس ندارید یا توانایی این کار را دارید در ادامه شما را راهنمایی میکنیم . 

همچنین بخوانید : ارتقای رم و هارد لپ تاپ

 

در ابتدا لپ تاپ را باز کنید ( در این مرحله توجه داشته باشید که فشار زیادی به دستگاه تحمیل نکنید که قطعات آسیب ببیند و همینطور مراقب باشید پیچ ها را نشکنید تا برای بستن دستگاه با مشکلی مواجه نشوید ).

هارد دیسک را بیرون آورید . ( با این کار میتوانید اطلاعات شخصی و کاری خود را نجات میدهید )

 تا جایی که میتوانید و مطمئنید که آسیبی به قطعات وارد نمی کنید ، سخت افزارهای آسیب پذیر و مهم را جدا کرد و بیرون بیاورید . 

در دستگاه یک باتری به شکل باتری ساعت وجود دارد که به آن باتری CMOS میگویند ، این باتری را جدا کنید . ( البته این کار یک عارضه دارد و آن هم پاک شدن اطلاعات بر روی بایوس میباشد )

لپ تاپ استوک

 

لکه ها را پاک کنید . 

در این قدم میتوانید از مسواک و پارچه استفاده کنید . دقت نمایید که این کار به ظرافت و حوصله ی بیش از حدی نیازمند است . 

در ابتدا باید با توجه به نوع مایعی که بر روی لپ تاپ ریخته شده است ، مواد شوینده ی مناسب را انتخاب کنید. هرچند کار آمدترین و امن ترین کار استفاده از آب است . 

اگر مایعات روغنی ریخته شده ، در ابتدا به قطعات الکل بزنید ( مقدار مناسب ، قطعات را خیس نکنید ) و بعد با آب لکه ها را پاک کنید . 

 

لپ تاپ و قطعات را به حال خود بگذارید . 

در این مرحله دیگر باید با لپ تاپ کاری نداشته باشید و آن را به حالت ایستاده در مکانی که هوای مقداری گرم است قرار دهید تا هم قطعات و هم خود لپ تاپ خشک شود . این عمل نزدیک به 24 ساعت یا حتی 48 ساعت طول بکشد . 

( برخی اعتقاد دارند که اگر باتری را در یک طرف برنج بگذارید زودتر و بهتر خشک میشود ، ما این موضوع را نه تایید میکنیم و نه رد ) 

 

تمیز کردن لپ تاپ با یک حلال ( یک کار اختیاری ، برخی معتقدند این کار باعث آسیب به سخت افزار میباشد ) 

اینکار را به صورت 100درصد به شما توصیه نمیکنیم زیرا هیچکس نمیتواند تضمین دهد خود اینکار یعنی استفاده از حلال  برای پاک کردن قطعات به آهناآسیب وارد میکند یا خیر ، تصمیم گیری را به عهده ی خودتان میگذاریم ! 

در این روش بهتر است با استفاده از گوش پاک کن که به ایزوپیل آ؛شته شده است ، لکه ها و اثرات جا مانده از مایع را پاک کنید و 

در این مرحله بهتر است از دستکش استفاده کنید  ، همینطور این کار باید در یک اتاق با هوای آزاد و تهویه ی درست انجام شود تا خودتان آسیبی نبینید ؛ زیرا حلال ها موادی سمی و سرطان زا هستن . 

در این روش به هیچ عنوان از استون یا بنزین استفاده نکنید ، زیرا به لپ تاپ آسیب جبران ناپذیری میزنید . 

 

آداپتور لپ تاپ یک قطعه مهم و کاربردی است ، پس اگر به صورت کلی خیس شده باشد ، باید آن را تعویض کنید . 

 

بعد از انجام تمام اینکارها و گذشتن 48 ساعت ، حالا میتوانید دوباره لپ تاپ را جمع کنید و قطعات را در جای درست خود قرار دهید و پس از اطمینان از دست وصل کردن قطعات ، لپ تاپ را روشن کنید . 

اگر لپ تاپ روشن شد و برای بالا آمدن مشکلی نداشت ، به شما تبریک میگیم ، لپ تاپ کاملا درست است و کارتان را درست انجام دادید ولی اگر روشن نشد دیگر به لپ تاپ دست نزنید و در اسرع وقت آنرا به دست یک تعمیر کار مطمئن و ماهر بسپارید . 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *