اخبار تکنولوژی

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

راهنمایی درباره تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

هارد اکسترنال یا خارجی یک نوع از هارد های فیزیکی و سخت است ، که برای استفاده از آن لزومی به وارد شدن در سیستم نیست و با وصل کردن هارد به وسیله ی USB به دستگاه ، میتوان از هارد استفاده کرد . 

یکی از مشکلاتی که در هنگام خرید هارد اکسترنال ممکن است برای شما اتفاق بیفتد ، قیمت زیاد آن است . شما همین الان میتوانید با یک جست و جوی ساده در فروشگاه های اینترنتی ، از تفاوت قیمتی که بین هارد اکسترنال و اینترنال است باخبر شوید . 

البته اینکار یک نوع صرفه جویی نیز به حساب می آید ، زیرا برای خیلی از افراد اتفاق افتاده است که در هنگام فروش لپ تاپ یا پی سی خود هارد آن را خارج میکنند و حالا آن هارد اکسترنال بی استفاده در خانه مانده است ولی از این به بعد با این آموزش میتوانید هاردهای اینترنال خود را به اکسترنال تبدیل  کرده و این وسط به محیط زیست هم یک رحمی میکنید . 

مزایای این عمل 

هزینه ی کمتر 

همه ی افراد از این موضوع خبر دارند که با تمام این تحریم ها و تورم ها ، قیمت لوازم کامپیوتر بسیار بالا بوده و به همین دلیل از هر راهی که میتوانیم باید از هزینه های خود کم کنیم . خرید باکس تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال بسیار با صرفه تر از خرید هارد است و به همین دلیل شما میتوانید با یک هزینه ی بسیار کمتر ، از منابع خودتان استفاده کنید و از هرگونه هزینه ی اضافی نیز پرهیز کنید . 

بهره وری بهتر 

هارد اینترنالی که در دسترس دارید را صد در صد قبلا از آن استفاده کردید و از مزایا و نقاط قوت و ضعفش نیز با خبر هستید ، پس میدانید از آن در چه زمینه هایی میتوانید استفاده کنید ، اما هاردی که میخواید تازه بخرید بهره وری آن پنجاه پنجاه است و هم میتواند کاملا نیاز شما را برآورده کند هم میتواند اصلا به درد شما نخورد .

بازگردان اطلاعات خود 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که میتواند برای شما بیفتد ، پاک کردن اشتباهی یک فایل یا شند از روی هارد خود به صورت سهوی میباشد ! به همین دلیل عمل بازگرداندن اطلاعات اهمیت زیادی دارد . شما در صورتی که هارد اینترنال خود را به اکسترنال تبدیل کنید ، میتوانید به سادگی و با صرف زمان کمتر اطلاعات خود را بازیابی کنید .

البته که این عمل را میتوان به همان صورت اینترنال هم انجام داد ولی در این صورت باید زمان بیشتری را صرف این کار کنید و این موضوع برای همه ی افراد مطلوب نیست . البته باید این را در نظر بگیرید که شاید نوع هارد اینترنال قدیمی شما به لپ تاپ یا کامپیوتر فعلی شما نخورد و نتوان آن را بر روی سیستم سوار کرد . 

خرید لپ تاپ استوک

سرعت عمل 

یکی از مشکلات هارد های اینترنال وسترن دیجیتالی این است که به هیچ عنوان نمیتوان آن را آپدیت کرد یعنی اینکه قاب این هارد جدا نشدنی است و نمیتوان آن را باز کرد و یک هارد بهتر با فضای بیشتر در آن قرار داد ولی در صورتی باکس هارد اینترنال را بخرید در آینده میتوانید هارد قدیمی را در آورده و هارد جدیدی در آن قرار دهید . 

در صورتی که میخواهید یک هارد اینترنال بخرید و با این آموزش آن را به اکسترنال تبدیل کنید : 

در ابتدا به خوبی درباره ی این مسئله فکر و کنید ، زیرا در غیر اینصورت شما به راحتی میتوانید از هاردهای قدیمی خود به راحتی استفاده کنید . 

اما در صورتی که شما یا هارد قدیمی ندارید یا مطئنید که میخواید یک هارد جدید بخرید ، توصیه میشود که برای خرید به یک جای مطمئن مراجعه کنید تا از هرگونه خسارات مالی جلوگیری کنید . ویژگی هایی که یک هارد قدیمی باید داشته باشد تا بتوان آن را به هارد اکسترنال تبدیل کنید : 

از سلامت هارد اطمینان حاصل نمایید . 

به طور حتم زمانی که شما از این هارد در سیستم های قبلی خود استفاده کرده اید میتوانید حدس بزنید که هارد سالم است یا نه ؟

در صورتی که در هنگام کار کردن ، هارد صدایی همانند کلیک دهد این صدا معنی آسیب یکی از قطعات داخلی هارد را میدهد . 

در غیر این صورت میتوانید با استفاده از برنامه ی crystal disk info از میزان سلامت و عملکرد درایو خود مطلع شوید . 

در این برنامه تمام اطلاعات و جزئیات سخت افزاری و نرم افزاری هارد به شما نشان داده میشود . 

در حالی که این برنامه به شما وضعیت Health Status را به شما ارائه دهد ، این وضعیت به این معناست که هارد شما در سلامت کامل به سر میبرد و میتوانید دوباره از آن استفاده کنید . 

اما در صورتی که با رنگ قرمز وضعیت ناسالم را به شما نشان دهد یعنی نمیتوانید دیگر از آن هارد استفاده کنید و باید به فکر یک هارد جدید برای کار خود باشید . 

اندازه و مدل هارد دیسک 

هارد دیسک به صورت نرمال در دو سایز استاندارد تولید میشود ، یعنی هاردهای سایز بزرگ یا هارد های مکانیکی قدیمی که قبلا برای کامپیوترهای رو میزی استفاده میشده است ( تقریبا به اندازه ی یک کتاب قطور است ) ، با اینکه سایزهای بزرگی داریند و سنگین هستن اما قیمت کمتری دارند ، البته این مدل به منبع تغذیه هم نیاز دارد . 

مدل دوم ، هاردهای لپ تاپ یا SSDها میباشند ، در برابر مدل قبلی سایز بسیار کوچکتری دارند تقریبا به اندازه ی یک اسمارت فون میباشند .  این مدل به منبع تغذیه نیاز ندارند ( تنها یک کابل میتوانید آن را به سیستم خود وصل کنید ) ، به طور معمول این هاردها با سایزهای کوچکتر از 2.5 ظرفیت کمتری هم دارند ( حافظه های بیشتر هم وجود دارد اما قیمت آن بسیار بالا است ) . 

سرعت انتقال اطلاعات 

این هارد ها با کابل USB به سیستم وصل میشوند و به همین دلیل افت سرعتی در انتقال اطلاعات به وجود نمی آید . 

اگر بخواهیم به صورت خیلی تخصصی این ویژگی را بررسی کنیم ، هارد های مدل RPM نسبت به هاردهای با اتصال USB سرعت بیشتری ( خیلی کم ) در انتقال اطلاعت دارمند ولی این تفاوت خیلی جزئی است و برای عموم مردم زیاد قابل تشخیص نیست.

هاردهای پر سرعت عملا بیشتر داغ میکنند و به همین دلیل هم در طول عمر آن تاثیرگزار است ، به همین دلیل بهتر است در صورتی که میخواهید از این هارد زیاد یعنی به صورت روزانه استفاده کنید از هاردهای کم سرعت استفاده کنید . 

اتصال USB 2.0 از هاردهای بزرگ پشتیبانی نمیکند و برای این هاردها باید باکس هایی با پورت +2TB  تهیه نمایید . 

کابل اتصال هارد 

برای وصل کردن هاردهای اینترنال یا باید از کابل های PATA یا SATA استفاده نمایید .  برای مشخص کردن این نوع کابل باید از نوع هارد خود اگاه باشید و کابل مناسب خودش را بخرید . 

در مرحله ی دوم شما باید یک باکس مناسب برای هارد خود تهیه کنید ، تا هم بتواند از هارد محافظت کند هم اتصالات مورد نیاز را برقرار کند .  در زمان انتخاب باکس به مواردی که در ادامه ذکر میکنیم ، دقت نمایید : 

اندازه و مدل سایز با رابط داخلی 

در ابتدا باید به سایز و رابط های داخلی هارد خود توجه کنید . برای هر هاردی با هر سایز باید قاب مناسب خودش را تهیه نمایید تا هم قاب به درستی جای گیرد و ضربه ای نبیند و هم اتصالات به صورت درست برقرار شود . 

رابط خارجی 

در این مرحله باید مشخص کنید که میخواهید برای اتصال هارد خود به لپ تاپ تصمیم دارید از کدام نوع پورت استفاده کنید ، از USB 3.0 یا فایروایر یا پورت های خاص eSATA ( توجه داشته باشید که تنها بخشی از سیستم ها دارای این پورت هستند ) . 

در صورتی که مایلید هزینه ی کمتری را برای خرید باکس صرف کنید بهتر است که از USB 2.0استفاده کنید . 

جنس باکس 

در صورت کلی در دسته ی فلزی و پلاستیکی در بازار وجود دارند . 

در این مرحله هم باید به مقدار هزینه ای که میخواهید صرف کنید توجه کنید و هم به میزان و نوع استفاده ی خودتان از هارد . 

اگر این هارد ، یک دستگاه پشتیبان برای شما است و زیاد از آن استفاده نمیکنید جنس بدنه زیاد حائز اهمیت نمیباشد اما در صورت که این هارد یک هارد مهم و پر استفاده برای شما ست بهتر است که از باکس های فلزی استفاده کنید این نوع هم از هارد محافظت میکند و هم در خارج شدن حرارت تولید شده کمک میکند 

مرحله ی آخر این کار ، وارد کردن هارد به درون باکس است .

در ابتدا برای باز کردن درب باکس مورد نظر خود ، آن را کمی فشار دهید یا به آروم ضربه وارد کنید . 

محلی که باید هارد در آن قرار دهید مشخص است ، هارد را وارد کرده و به آرامی فشار دهید تا در جای مناسب قرار گیرد و در آینده لق نزند . 

دوباره درب باکس را بسته و از محکم شدن پیچ ها اطمینان حاصل نمایید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *