مطالب آموزشی

تفاوت بین بوت UEFI و BIOS

تفاوت بین بوت UEFI و BIOS

در زمان استفاده از یک رایانه یا لپ تاپ استوک ، در صورتی که شما بخواهید از مفاهیم تقریبا تخصصی آن نیز سردر بیارید ، به احتمال زیاد با کلمه ی UEFI و BIOS رو به رو خواهید ، بهتر است برای درک بهتر تفاوت این دو اصطلاح در ابتدا از کاربردشان آگاه شوید . 

هر دوی اين دو به عنوان مترجم بين سيستم عامل و فريم وير کامپيوتر نقش ايفا ميکنند . عمل اين دو به اين شکل است که در زمان شروع و راه اندازي شروع به کار کرده و سيستم عامل را اجرا ميکند و بر قسمت هاي ديگر قطعات سخت افزار مديريت و نظارت ميکند . 

 

اصطلاح BIOS به چه معناست؟ 

BIOS مخفف کلمات Basic Input/output system ميباشد که نوعي firmware يا همان ميان افزار به حساب مي آيد . 

اين برنامه ، بلافاصله بعد روشن شدن سيستم اجرا شده و وظيفه دارد يکسري قطعات سخت افزاري مهم سيستم را چک ميکند و سپس بعد از مطمئن شدن از سلامت اين قطعات ضروري ، جستجوي سيستم عامل را شروع کرده و آن را اجرا ميکند و مديريتکلي سيستم را به سيستم عامل واگذار ميکند . 

تمام دستورعمل هاي BIOS روي يک مادربرد تعبيه شده و آن مادربرد درون سيستم قرار ميگيرد . اين مادربرد يک حافظه ي ROM نيز دارد که اين حافظه يک نوع read only memory ميباشد ، اين امر به اين معناست که در اين حافظه هيچگونه تغيير نميشه ايجاد کرد و تمام اطلاعات آن يک اطلاعات واحد از زمان توليد دارد تا زمان از کار افتادن ، البته در بعضي اوقات خاص هم ميتوان بر روي آن تغييراتي ايجاد کرد که اين کار کمي مشکل است . 

در صورتي که ميخواهيد بر روي اطلاعات BIOS تغييري انجام دهيد ، به حافظه ي ديگري به نام CMOS نياز داريد . تمام تغييرات و پيکربندي که خود ما انجام ميدهيم در اين حافظه قرار ميگيرد و اطلاعات اون تا زمان جدا نشدن باتری حافظه ذخيره ميماند .

اصطلاح UEFI به چه معناست ؟

UEFI مخفف کلمات Unified Extensible Firmware Interface ميباشد ، اين برنامه يک مدل پيشرفته از EFI ميباشد . 

در واقع براي يک توضيح ساده بايد گفت که UEFI داراي يک محيط زيباتر و به روزتر نسبت به BIOS دارد . 

در زماني که شما ميخواهيد از ميان برنامه استفاده کنيد با ديسک سخت خود را يا هرگونه حافظه ي داخلي که داريد را به حالت GPT دربياوريد زيرا اين برنامه MBR را به هيچ عنوان پشتيباني نميکند . 

اگر بخواهيم تفاوت بين اين دو ميان برنامه را توضيح دهيم به اين شکل است که : 

نحوه ي آغاز کرد BIOS و UEFI باهم تفاوت هاي بسياري دارند ، مثلا BIOS بر اساس کدهاي 16 بيتي است و UEFI از فايلهاي خاصي با پسوند  “efi.” براي شروع کار استفاده ميکند . 

اين فايل هاي UEFI از روي پارتيشن بندي هايي که بر روي هارد ديسک قرار دارد خوانده ميشود و به صورت ديفالت در آدرس EFI / BOOT / boot(arch).efi  قرار دارد . 

به طور کلي در ابتدا قرار بود UEFI جايگزين BIOS شود ولي هم اکنون بسياري از سيستم هايي که بر روي آن UEFI نصب ميشود از بايوس هم پشتيباني ميکنند . 

پس به طور کلي UEFI يک مدل پيشرفته تر با محيط کاربري زيباتر BIOS شناخته می شود که تکنولوژي هاي خاصي را نيز دارد .

يکي از برتري هاي UEFI نسبت به رقيب قديمي خود ، استفاده از بهتر و با صرفه تري از ديسک هاي بيشتر از 2 ترابايت قرار داد . 

اما سيستم هاي داراي سيستم عامل هاي 32بيتي قديمي مانند windows vista يا xp و سيستم عامل هاي در اين رده از UEFI پشتيباني نميکنند و نميتوان آن را بر روي اين سيستم ها نصب کرد . 

در اين دسته از سيستم ها براي اينکه از UEFI استفاده شود بايد از CSM که يک نوع مقلد سيستم يا Emulator استفاده کرد و در اينصورت که که بايد از اين قابليت استفاده کرد 

برخي از اين تكنولوژي شامل secure boot ، cryptography ، همينطور قابليت remote و خطايابي سيستم و …. ميباشد . 

در بايوس يکسري قابليت هايي وجود دارد که به شما اختيار انتخاب ميدهند که آيا ميخواهيد از ويژگي هاي UEFI استفاده کنيد يا خير ؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *