اخبار تکنولوژی

دلایل داغ کردن لپ تاپ

چه عواملی باعث داغ شدن لپ تاپ میشود ؟

داغ کردن لپ تاپ یکی از بزرگترین و پر دردسرترین اتفاق هایی است که میتواند برای افرادی بیفتد که از لپ تاپ برای کارهای تحصیلی و کاری خود استفاده میکنند . 

حتما برای افرادی که از لپ تاپ برای کارهای حرفه ای یا حتی نیمه حرفه ای استفاده میکنند ، اتفاق افتاده است که وسط کار متوجه داغی بیش از حد دستگاه شده و حتی لپتاپ به دلیل داغ کردن ریست شده است ، این اتفاق در هر دو صورت ناخوشایند است زیرا در صورتی که فقط دمای لپ تاپ بالا برود در طولانی مدت باعث آسیب دیدن قطعات درونی دستگاه میباشد و اگر دستگاه خود به خود خاموش شود ممکن پروژه ی نصفه کاره ی شما ذخیره نشده باشد و کارتان دو برابر شود . 

البته این اتفاق برای گیمرها هم بسیار اتفاق می افتد و این اتفاق به نوعی برای گیمرها دلیل ترسشان از لپ تاپ میباشد ، زیرا در صورتی که لپ تاپ خود به خود خاموش شود و بازی ذخیره نشده باشد ، افراد مجبور هستند که دوباره آن قسمت را بازی کنند و این یعنی تلف کردن وقت فقط برای افتادن اتفاقی که میتوان از آن به راحتی جلوگیری کرد .

پس این عمل چیزی است که هر کسی که از لپ تاپ استفاده میکنند ، باید از اتفاق افتادن آن جلوگیری کنند . 

شما تنها در صورتی باید نگران آسیب دیدن لپ تاپ خود باشید که عمل داغ کردن چندین بار تکرار شود ، در عملکرد لپ تاپ خلل ایجاد شود ، دما به حد غیر معمولی زیاد شود و یا سیستم خود به خود خاموش شود . 

در ابتدا به دلایلی که باعث این اتفاق شده اند ، میپردازیم : 

در ابتدا باید بدانید که داغ کردن لپ تاپ با مقدار فعالیت قطعات داخلی دستگاه رابطه ی مستقیم دارد . بیشتر مواقع دو قطعه ی CPU ( پردازنده ) و GPU ( کارت گرافیک ) اصلی ترین دلیل داغ کردن سیستم هستند . 

همچنین همانطور که در مدلهای جدید لپ تاپ دیده میشود ، بیشتر آن ها بدنه هایشان از فلزهای متفاوت و با قطر کم طراحی و ساخته شده اند ، به همین دلیل هم درون دستگاه فضای کافی برای جابه جایی هوا یا نصب فن خنک کننده ی اضافی در نظر گرفته نشده است . 

یکی از دلایل داغ کردن لپ تاپ ، وجود گرد و غبار درون دستگاه و تهویه نامناسب است 

مجاری اصلی لپ تاپ به شکل معمول در زیر دستگاه قرار دارد و وظیفه ی این ناحیه رد و بدل کردن هوای درون دستگاه است ، به گونه ای میتوان این ناحیه را دستگاه تنفس دستگاه دانست . 

همانطور که معلوم است این ناحیه از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که یک شی خارجی به شکل مانع بر روی این قسمت وجود داشته باشد عمل تهویه به صورت درست انجام نمیشود و در نتیجه لپ تاپ غیر عادی داغ میکند . 

خیلی از افراد بدون توجه به این ناحیه ی لپ تاپ ، دستگاه بر روی هر سطحی قرار میدهند در صورتی که سطح های کرک دار مانند پتو ، فرش و … یکی از دلایل مختل شدن این ناحیه است . این کرک ها میتواند از سطح جدا شوند و بر روی مجاری هوا قرار گیرد . 

یکی دیگر از دلایل داغ کردن آسیب دیدن قطعات داخل لپ تاپ مانند باتری و فن 

افرادی که کارشان به پردازنده ( CPU ) و یا کارت گرافیک ( GPU ) قوی نیاز دارد وجود فن های خنک کننده ی قدرتمند یک اصل غیر قابل انکار است ، زیرا این فن ها باعث میشوند با اینکه کار لپ تاپ سنگین است ولی داغ نکند و آسیب نبیند . 

در صورتی که شما از افرادی هستید که از لپ تاپشان برای کارهای سنگین استفاده میکنند ، باید همواره از وضعیت فن داخل دستگاه خود آگاه باشید تا در صورتی که این قطعه ی مهم در اثر ضربه یا استهلاک آسیب دید به سرعت آن را عوض کنید تا مابقی قطعات درون آسیب نبینند . 

یکی دیگر از قطعات مهم و با اهمیت لپ تاپ باتری آن میباشد . در بسیاری از لپ تاپ های قدیمی دیده شده است که به دلیل آسیبی که باتری دارد دستگاه همواره داغ میکند البته تنها مشکل که یک باتری خراب میتواند ایجاد کند فقط داغ کردن دستگاه نمیباشد ، بلکه میتواند باعث سریع تمام شدن شارژ لپ تاپ ، افت ولتاژ و در نتیجه کم شدن سرعت فن و ایجاد اختلال در تهویه دستگاه نیز اتفاق می افتاد و به شکلی که لپ تاپ از درون دچار یک دومینوی مشکلات میشود . در این صورت تنها راه حل عوض کردن باتری لپ تاپ است . 

یکی دیگر از دلایلی که باعث داغ کردن لپ تاپ های قدیمی میباشد ، استفاده از نرم افزارهای جدید است . 

همانطور که معلوم است لپ تاپ های قدیمی توانایی و تحمل کمتری دارند و به همین دلیل در صورتی که شما یک برنامه ی جدید و سنگین را بر روی یک لپ تاپ قدیمی اجرا کنید احتمال داغ کردن دستگاه را بیشتر میکنید . 

در 

یکی از راه حل های ممکن ، استفاده کردن از درایورهای به روزتر تابه پردازنده و کارت گرافیک نیروی بیشتر دهد ، در این صورت لپ تاپ کمتر داغ میکند . 

البته به صورت کلی به افراد توصیه میشود از نرم افزارهایی استفاده کنند که دستگاه با آنها سازگاری دارد و باعث سنگین شدن دستگاه نشود ، شما میتوانید با دانلود کردن یک نسخه ی قدیمی تر از برنامه این مشکل را حل کنید ، زیرا در صورتی که از برنامه ی بیش از تحمل دستگاه زیاد استفاده کنید طول عمر دستگاه را تحت تاثیر قرار میدهید . 

یکی از دلایلی که میتواند کلی مشکل مانند داغ کردن دستگاه به وجود بیاورد ، ویروس ها هستند 

ویروس ها یک نوع از بد افزارهای دردسر سازی هستند که میتواند مشکلات بسیاری را برای دستگاه به وجود بیاورند . 

ویروس هایی که باعث داغ شدن لپ تاپ میشوند ، به طوری برنامه نویسی میشوند که قطعات درون دستگاه را بیش از حد درگیر کند و در نتیجه لپ تاپ داغ میکند . 

البته این نوع ویروس ها بیشتر سرورها را مورد حمله قرار میدهند اما باز هم ممکن است وارد لپ تاپ شما شوند.

برای در امان ماندن از بد افزارها باید از استفاده ی فلش مموری آلوده و شبکه های وای فای غیر آشنا دوری کرده و همینطور در صورت نیاز به دانلود ، از سایت های معتبر اقدام کنید . 

یکی از اشتباهات بزرگی که افراد میکنند ، استفاده از چند نرم افزار و یا بازی سنگین در یک زمان است . 

اکثر لپ تاپ ها این توانایی را ندارند که چند نرم افزار و بازی سنگین را در یک زمان اجرا کنند و به همین دلیل هم قطعات درون دستگاه بیش از حد درگیر شده و در نتیجه داغ میکند . 

در لپ تاپ های معمولی ، اجرای نرم افزارهای سه بعدی و بازی های سنگین که باعث داغ شدن دستگاه میشود میتواند طول عمر لپ تاپ را نیز کمتر کند و باعث آسیب قطعات درون دستگاه میشود . 

همچنین بخوانید : تفاوت لپ تاپ دست دوم و استوک

استفاده ی همزمان از تمام پورت ها یا چندتا از پورت ها در یک زمان نیز باعث داغ کردن لپ تاپ میشود .

وصل کردن هز دستگاه دیگری به لپ تاپ و درگیر کردن پورتها باعث مشغول شدن قطعات و زیاد شدن دمای دستگاه میشود . پس در صورتی که از چند پورت در یک زمان استفاده شود باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه میشود . 

راه حل های ممکن برای جلوگیری از داغ کردن لپ تاپ

داغ کردن لپ تاپ از مشکلاتی نمیباشد که راه حل نداشته باشد و نتوان از اتفاق آن جلوگیری کرد اما در صورتی که از آن جلوگیری نشود باعث آسیب دستگاه میشود . 

البته در صورتی که نکات بالا را رعایت کنید دستگاه در حالت عادی داغ نمیکند . 

کول پدها یکی از راه حل های داغ کردن لپ تاپ است . 

در اولین مرحله باید لپ تاپ را به دور از سطوح کرکی و بر روی یک سطح درست قرار دهید و در قدم بعدی با استفاده از کول پد میتوانید با دمای لپ تاپ را کم کنید و از داغ کردن آن جلوگیری کنید . 

کول پد به تهویه ی دستگاه کمک میکند و با استفاده از فن هایشان هوای تازه را وارد دستگاه میکند و باعث خنک شدن قطعات درونی میشود .

استفاده نکردن از نرم افزارهای سنگین و به روز رسانی درایورها 

در اول از به روز بودن درایور های CPU و GPU اطمینان حاصل نمایید و در ادامه برنامه های سنگین را از روی لپ تاپ خود پاک نمایید یا از نسخه های پایین تر آن استفاده کنید یا از نرم افزارهای مشابه . 

تمیز بودن مجاری هوا

در یک طول مدت منظم ، مجاری هوای لپ تاپ را تمیز کنید و سپس با تست فن ها از سالم بودنشان مطمئن شوید تا در صورت آسیب دیدگی زود مشکل را بفهمید و فن را عوض کنید . 

در زمان باز کردن قاب لپ تاپ و بررسی فن ها لطفا دقت و ظرافت لازم را رعایت نمایید تا به مادربرد و قطعات ظریف دیگر آسیب وارد نکنید . 

آنتی ویروس های ، راه حل بد افزارها 

با نصب و اجرای یک آنتی ویروس به روز و فعال بر روی دستگاهتان به راحتی میتوانید بد افزارها تشخیص دهید و قبل از آنکه بتوانند به دستگاهتان آسیب وارد کنند آن را حذف میکنید . 

در صورت آسیب دیدگی قطعات مانند فن ، باتری و … بهتر است به تعمیرکارهای مطمئن مراجعه کنید . 

یکی از دلایل خرابی لپ تاپ ها باز کردن و تعمیر کردن لپ تاپ به دست اشخاصی است که نه تنهای مهارت ندارند بلکه حتی مشکل دقیق لپ تاپ را هم نمیدانند . پس در صورتی که احتمال میدهید یکی از قطعاتی درون خراب شده است خودتان به آن دست نزنید و به تعمیرکار مطمئن مراجعه نمایید . 

( در زمان انتقال لپ تاپ به تعمیرکار ، یا به یک تعمیرکار آشنا و قابل اطمینان مراجعه کنید و یا فایل شخصی خود را از روی لپ تاپ بردارید و صورتی که اینکار را نکردید رمز را برندارید و در صورت نیاز به بالا آمدن لپ تاپ خودتان در آنجا حضور داشته باشید ، این توصیه برای جلوگیری از به دام افتادن شما در تله ی افراد سواستفاده گر میباشد ! )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *