مطالب آموزشی

کالیبره کردن مانیتور

راهنمای انجام کالیبره کردن مانیتور

یکی از مشکلات افراد گرافیک کار حرفه بسیار با آن رو به رو میشوند ، مشکل دقت رنگ مانیتور دستگاه است و این  مشکل میتواند باعث شود خروجی کار با رنگی که فرد انتخاب کرده است یکی نباشد و کار دوبرابر میشود . 

کالیبراسیون راه حل این مشکل است و میتواند دقت رنگ بیشتر کند و همچنین تعادل رنگ در سفید و گاما را به وجود آورد ؛ اشباع پیش از حد را نیز از بین میبرد .  این کار فقط برای مانیتورهای حرفه مورد استفاده است و نمیتوان از آن در مانیتورهای اقتصادی استفاده کرد ، زیرا تنها در صورتی میتوانید خروجی مورد نظرتان را بگیرید که از ابزارهای دقیق و حرفه ای استفاده کنید و مانیتور اقتصادی جز این ابزارآلات قرار نمیگیرد . 

کالیبراسیون مانیتور ، برای چند مانیتور یا یک مانیتور حرفه مناسب است . 

کالیبراسیون ها به دو دسته رنگ سنج و اسپکتروفتومتر تقسیم میشوند ، هر چند که برای کاربران عادی و مبتدی تنها تفاوتشان اختلاف قیمتشان میباشد . رنگ سنج حرفه به دلار قیمتی در حدود 100 تا 200 دلار دارد در حالی که برای اسپکتروفتومترها معمولا باید بیش از 1000 دلار هزینه کرد . این دو دستگاه در عملکردشان تفاوت های کمی و اندکی دارد و برای افرادی که کارشان آنقدر حرفه ای نیست که این تفاوت کم مهم باشد توصیه میشود که به رنگ سنج ها رضایت دهند .

البته این دستگاه ها را نیز میتوان به صورت اجاره پیدا و استفاده کرد .

قبل از انجام کالیبره کردن مانیتور : 

یک مانیتور تنها در صورتی میتواند کالیبره شود که تمام تنظیمات اضافه اش از بین رود و به حالت پیشفرضش برگردد پس در ابتدا و قبل از هر اقدامی لازم است که ماینتور ریست فکتور شده و به تنظیمات کارخانه برگردد . در ادامه باید تمام آپشن های اضافه ای که به مانیتور اضافه کرده اید را هم حذف کنید ، آپشن هایی مانند فیلتر نور آبی ، حالت تقویت سایه ، حالت بهبود تصویر و … 

سپس میزان روشنایی دستگاه را نیز باید تنظیم کنید

( توجه داشته میزان نور باید در تمام مراحل کالیبراسیون کردن مانیتور ثابت باشد و بهتر است به همان اندازه ای باشد که در طول روز از آن استفاده میکنید . )

سطح مانیتور خود را به شکل کامل تمیز کنید . 

رنگ سنج ها کاملا با سطح مانیتور تماس دارند و هرگونه لک ، اثر انگشت ، گرد و خاک باعث خلل در عملکرد دستگاه شده و نتیجه کارتان تاثیر منفی میگیرد . 

بهتر است با مقداری الکل یا محلول مخصوص مانیتور ، دستگاه را تمیز کنید . بهتر است قبل از عمل کالیبراسیون ، مانیتور به مدت نیم ساعت با بیشترین مقدار رفرش خود کار کند ( به این دلیل که خروجی رنگها با تغییر درجه دستگاه رابطه ی مستقیم دارد .) بهتر است عمل کالیبره کردن در یک محیط نسبتا تاریک انجام شود تا هیچگونه بازتابی وجود نداشته باشد و نتایج بخاطر بازتاب ها تغییر نکنند .

 آغاز کالیبره کردن مانیتور : 

برای انتخاب بهترین تنظیمات ممکن برای مانیتور ، بهتر است از یک برنامه ی واسطه استفاده شود یکی از بهترین نرم افزارهای این زمینه DisplayCAL میباشد ، این برنامه هم به صورت خودکار مانیتور شما را کالیبره میکند و هم به این توانایی را میدهد که تنظیمات کارخانه ای را هم تغییر دهید. این برنامه رایگان میباشد و میتوانید آن را به راحتی نصب کنید و تمام تنظیمات مورد لازم را انجام دهید . 

پس از اجرای برنامه باید مدتی منتظر شوید تا نصب موتور تنظیم رنگ به درستی و کامل انجام شود ، سرانجام از طریق منوی Tool گزینه ی Instrument را انتخاب کرده و سپس بر روی Install Argyll CMC instrument کلیک کنید .

در مرحله ی بعدی یک پنجره ی دیگر باز میشود که از شما میخواهد نوع پنل مانیتور خود را وارد کنید . در این مرحله به یک موضوع باید توجه داشته باشید : در بسیاری از مواقع باید نوع LCD را وارد کنید ، حتی اگر مانیتور شما LCD نباشد  .همچنین در صورتی که مانیتور شما از نوع OLED میباشد باید گزینه white level drift compensation را حتما باید فعال کنید . 

سپس پنجره ی دیگر برای شما باز میشود و که شما باید رنگ سنج را در همان قسمت ، بر روی مانیتور قرار دهید . باید در ابتدا محافظ لنز را بردارید و سپس با احتیاط آن را بر روی سطح مانیتور بگذارید و اهرم را بچرخانید تا بر روی صفحه محکم شود . توجه داشته باشید که رنگ سنج باید حتما کاملا بر روی سطح قرار بگیرد و از وارد شدن هرگونه نور محیط درون دستگاه جلوگیری کنید تا بتوانید نتیجه ی دلخواهتان را از آن بگیرید . 

حالا ، باید وارد منوی کالیبراسیون شوید و فرآیند اصلی را آغاز کنید . 

خود برنامه در این فرآیند با توجه به نوع مانیتور و اطلاعاتش از رنگ سمج ، بهترین تنظیمات ممکن را انتخاب و اجرا میکند ، ولی به هرحال میتوانید به شکل دستی نیز این تنظیمات را تغییر دهید و به مقدار دلخواهتان تنظیمش کنید . 

ولی ما این عمل را به شما برای اولین بار توصیه نمی کنیم ، بهتر است تا منتظر بمانید که فرآیند کالیبره شدن به صورت کامل انجام شود ( معمولا نیم ساعت طول میکشد ) ، سپس میتوانید تنظیمات جدید را مشاهده کنید . سرویس کردن لپ تاپ استوک و لپ تاپ های کارکرده بسیار در کالیبره شدن مانیتور کمک خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *