مطالب آموزشی

تفاوت گرافیک آنبرد و گرافیک اختصاصی

کارت گرافیک دارای دو نوع مختلف می باشد که توضیح خواهیم داد

کارت گرافیک مجتمع

کارت گرافیک آنبرد یا مجتمع که از منابع دیگر سیستم مانند رم و هارد استفاده میکند اما کارت گرافیک اختصاصی دارای حافظه ای مختص به خودش می باشد که همیشه از آن استفاده میکند

کارت گرافیک مجتمع که در واقع یک چیپ کوچ است روی همان قسمتی از مادربرد قرار می‌گیرد که پردازنده هم روی آن قرار گرفته است. این نوع کارت گرافیک مزایایی دارد .به طور  مثال می‌توان به اندازه کوچک، مصرف کم انرژی و قیمت پائینی که این نوع کارت گرافیک دارد اشاره کرد.

امروزه این نوع کارت گرافیک برای محاسبات عمومی کاملا مناسب هستند، می‌توانید بازی‌های معمولی را با کمک آن‌ها اجرا کنید و به مشاهده ویدئوهای 4K بپردازید. اما این نوع کارت گرافیک در بعضی بخش‌ها نیز خیلی ضعیف است. برای مثال اصلاً برای اجرای برنامه‌های گرافیکی مناسب نیستند و بازی‌هایی با گرافیک بالا را هم نمی‌توانند اجرا کنند.

یکی از نکات مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید، این است که کارت گرافیک آنبرد از حافظه اصلی سیستم استفاده می‌کند. به همین دلیل است که برخی اوقات با عنوان کارت گرافیک اشتراکی به این نوع گرافیک اشاره می‌شود. اگر رایانه شما 4 گیگابایت رم و 1 گیگابایت کارت گرافیک اشتراکی دارد، شما فقط 3 گیگابایت حافظه برای انجام امور محاسباتی در اختیار خواهید داشت.

کارت گرافیک اختصاصی یک قطعه سخت افزاری است که مدیریت عملکرد گرافیکی کامپیوتر را برعهده دارد. برخی اوقات از آن‌ها با عناوینی نظیر کارت ویدئو و یا کارت گرافیک مجزا نیز یاد می‌شود.

کارت گرافیک مدل‌های مختلفی دارد اما تمام آن‌ها دارای پردازنده ویدئویی، مقداری رم و یک فن خنک‌کننده هستند.

کارت گرافیک اختصاصی یعنی عملکرد گرافیکی بهتر

اغلب کارت گرافیک‌های اختصاصی عملکرد بهتری نسبت به کارت های گرافیک آنبرد دارند. اما این فقط بخشی از داستان است. اینکه کدام کارت گرافیک را انتخاب می‌کنید به اولویت‌های شما بستگی دارد.

جای شک نیست که سخت‌افزار اختصاصی بهتر از سخت‌افزارهای داخلی هستند. اما این برتری چقدر است؟

نسل هشتم پردازنده‌های Core i7 اینتل بهترین عملکرد کارت گرافیک آنبرد را دارند. این پردازنده‌ها از کارت گرافیک AMD Radeon EX Vega M استفاده می‌کنند.

اصلی ترین مشکل کارت های گرافیکی آنبرد، مشکل در اجرا و پردازش فایلهای گرافیکی سنگین هست به طوری که افرادی که فایلهای سنگین گرافیکی را اجرا میکنند مانند گیمر ها ، هرگز از کارت های گرافیکی آنبرد استفاده نمیکنند و معمولا از کارت های گرافیکی غیر آنبرد شرکت های Nvidia و ADM برای اجرا بازی های خود استفاده میکنند.

1. بهم ریختگی رنگ ها
2. تصویر ندادن
3. صدای بلند فن
4. سیاه شدن صفحه
5. هنگ کردن کامپیوتر در هنگام کارهای گرافیکی

شما می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی تهیه کنید که کارت گرافیک اختصاصی دارند اما انتخاب‌های شما محدودتر هستند. این لپ‌تاپ‌ها نیز اکثرا سایز بزرگتری دارند و قیمت آن‌ها نیز بیشتر است.

لپ‌تاپ‌هایی مانند DELL XPS 13 و یا Acer Swift 7 که از کارت گرافیک آنبرد استفاده می‌کنند ضخامتی کمتر از 1.27 سانتیمتر دارند. اما ضخامت یکی از مدل‌های مشابه این لپ‌تاپ‌ها با کارت گرافیک اختصاصی به حدودا 1.90 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

اکثر لپ‌تاپ‌هایی که کارت گرافیک اختصاصی دارند لپ‌تاپ‌های گیمینگ و یا کامپیوترهای رده بالایی هستند که برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده‌اند. همچنین در این گروه لپ‌تاپ‌های 13 اینچ تقریبا نایاب هستند و بیشتر لپ‌تاپ‌های 15 اینچ یا بیشتر فراگیر هستند.

منبع : نت ران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *