مطالب آموزشی

تمام آنچه که باید درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک بدانید

راهنمای خرید و استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک

هم اکنون و در دنیای امروز ما یکی از عناصر مهم زندگی و حتی خیلی از خدمات شهروندی به کمک اینترنت انجام میشود و به همین دلیل هم هیچکس نمیتواند زندگی بدون اینترنت را تصور کند .

هرچند امروزه حدود 40 درصد جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی ندارند و ⅘ میلیارد نفر در دنیا هم از اینترنتی پرسرعت و ارزان و همچنین با کیفیت دسترس محروم اند .

ماهواره ی استارلینک یک راه حل برای این مشکل بین المللی است که باعث امیدواری بسیاری از کاربران اینترنت شده است .

در این مقاله سعی داریم که به این اینترنت ماهواره ای بپردازیم .

اینترنت ماهواره ای به تنهایی یک نوآوری به حساب نمی آید زیرا سال هاست که این پدیده در حال استفاده است ، برای مثال از شرکت هایی که هم اکنون اینترنت ماهواره ای را عرضه میکنند ، میتوان به دو شرکت ویاست (Viasat) و هیوزنت (HughesNet) اشاره کرد .

هر دوی این شرکت ها فعالیت خود را از سال 2012 آغاز کرده و شرکت هیوزنت 1.3 میلیون مشترک فقط در آمریکا دارد.

اگر بخواهیم عملکرد این نوع اینترنت را توضیح دهیم به این شکل است که : 

اینترنت ماهواره یک اتصال بی سیم است که دارای سه دیش ماهواره میباشد ، اولین دیش در سمت ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یعنی ISPها و دومین دیش نیز در مدار کره ی زمین ( حداقل در ارتفاع 35 هزار کیلومتری زمین ) قرار میگیرند .

سومین قطعه یک انتن کوچک برای مصرف کننده است که در هر جایی اعم از محل کار یا خانه وصل شده و از این طریق افراد به اینترنت دسترسی دارند ، بدون اینکه نیازی به کابل یا هر قطعه سخت افزاری دیگری نیاز باشد .

عملکرد این ماهواره به شکل یک لوپ انجام میشود ، به شکلی که در ابتدا پس از اتصال سه قطعه ، ISP سیگنال اینترنت را برای ماهواره ی در مدار زمین ارسال میکند و به دست همان ماهواره این اینترنت به آنتن ها و سپس به موبایلها یا کامپیوترها و هر سیستم دیگری رسیده و مورد استفاده قرار میگیرد .

در زمانی که یک کاربر درخواست دانلود یک فایل ، ارسال یک ایمیل یا هرگونه پیام رسان اینترنتی را میدهد ، این درخواست اول به ماهواره رسیده و سپس به ISP تحویل داده میشود .

هم اکنون به نظر میرسد با انجام یکسری آزمایش توانسته اند جای مناسب برای ماهواره را در مدار زمین پیدا کرده و قصد دارند ماهواره را در همانجا قرار دهند .

شبکه ی NOC یکی از شبکه هایی میباشد که وظیفه دارد تمام اطلاعات و درخواست های کاربر را به ماهواره انتقال دهد . این شبکه یک رابط بین کاربرد و دیش میباشد . 

ماهواره ی استارلینک نیز یک نوع از همین خدمات اینترنتی میباشد ، که تفاوت های بزرگ و غیر قابل چشم پوشی دارد . 

حالا به تفاوت ماهواره ی استارلینک با اینترنت های ماهواره ای دیگر میپردازیم : 

این اینترنت به نوعی به تمام مرز جغرافیایی بی توجه بوده و در تمام دنیا میتوان از آن استفاده کرد .

ایلان ماسک که سرویس استارلینک را آزمایش کرده که بر اساس همین آزمایشها اعداد و رقم هایی به دست آمده که با توجه به آن ماهواره ی مورد نظر را در مدار زمین قرار خواهند داد .

یک مزیت دیگر این اینترنت پهنای باند گسترده ِ آن میباشد ، هم اکنون بیش از 1000 ماهواره ساخته شده و برای قرار گیری در مدار زمین آماده شده اند . همانطور که معلوم است هرچقدر تعداد این ماهواره ها بیشتر باشد پهنای باند اینترنت نیز بیشتر میشود .

البته هدف استارلینک این است که ماهواره ها را از سال 2027 تا 4200 در محل های مورد نظرشان قرار دهند .

همینطور یکی از اهداف این نوع از اینترنت ماهواره ای کمتر کردن مشکلاتی مانند تاخیر یا Latency در تمام نقاط زمین میباشد . این اینترنت میتوان یک نوید امیدبخش برای افرادی باشد که یا در روستاها زندگی میکنند یا در مناطق خاصی که به سختی به اینترنت دسترسی دارند باشد !

تا به امروز استارلینک در مناطق خاصی ( شمار آمریکا ، جنوب کانادا و در چند سال اخیر در انگلستان ) مرود استفاده قرار گرفته است که به نظر میرسد این شرکت به فکر گسترش پهنای باند خود است .

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که استارلینک آیا در ایران هم مورد در دسترس قرار میگیرد یا خیر : 

همانطور که گفته شد قصد این پروژه دسترسی تمام نقاط و محل های جغرافیایی زمین ، به اینترنت پر سرعت و با کیفیت است ، اما یک مشکل در این بین وجود دارد ، اسپیس ایکس بارها به طریق های مختلفی ذکر کرده است که قصد ندارد این اینترنت را بدون اجازه یک دولت وارد آن کشور کند .

دلیل این موضوع را اینطور گفتند که قصد شکست قانون هیچ کشوری را ندارد و برای همین برای ارائه این خدمات با تمام کشورها در حال مذاکره است .

همانطور که میدانید با توجه به تحریم هایی که از جانب آمریکا به ایران تحمیل میشود این احتمال که شرکت اسپیس ایکس با دولت ایران به توافق برسد بسیار کم بوده و به همین دلیل زیاد به ورود این اینترنت به صورت قانون امیدی نیست .

هرچند چند وقتی هست که ایرانی ها به این امیدوار هستند که شاید بتوانند قطعات این اینترنت را به صورت قاچاق وارد ایران بکنند ، باز هم این ایده یک مشکل دارد زیرا هر کدوم از دیش ها برای دریافت دستورات و اطلاعات از ماهواره ی مربوط به خود نیاز دارد که یک نقطه و آدرس جغرافیایی مشخص و دقیق را ارائه دهد و به همین دلیل شرکت سازنده به راحتی میتواند دیش های خود را ردیابی کند و در صورت دیدن یک تخلف آن دیش را از کار بیندازد !

البته اخیرا با دیدن یکسری اطلاعات و مشخصاتی که در خدمات رسمی استارلینک دیده شده است میتوان یک امید به وارد شدن این اینترنت به ایران شد .

زیرا به تازگی بعضی از مختصات و مناطقی از ایران در صفحه ی جستجوی استارلینک باعث به وجود آمدن این امید شده است ، اما در صورت که بخواهید از گزینه ی راحت پیدا کردن مناطق در این برنامه استفاده کنید با پیام (starlink is not yet available in your area ) روبه رو خواهید شد .

حالا اگر بخواهیم به صورت منطقی و بر اساس واقعیت امکان وارد شدن این اینترنت را به ایران بسنجیم به این شکل است که :

خرید یک اشتراک یک ماهه ی این اینترنت 99 دلار در نظر گرفته شده ، که این مقدار با توجه با قیمت دلار برای ایرانیان مبلغ هنگفتی میباشد و این مقدار فقط مقداری است که کاربر مجبور است هر ماه پرداخت کند و در ابتدا باید قطعات و سخت افزارهای مرود نیاز را نیز تهیه کند و که قطعات حدود 500 دلار می ارزند .

به همین دلیل وجود این اینترنت در کشورهای کم درامد همانند ایران یک پروسه ی غیر ممکن یا سخت تلقی میشود .

و همانطور که گفته شد به دلیل تحریم های آمریکا این احتمال که شرکت با دولت ایران به توافق رسیده و این اینترنت به شکل قانونی وارد ایران شده و شرکت پایگاه مورد نیاز را بسازد ، دور از ذهن به نظر میرسد ، اما باز هم اخیرا مشخص شده است که هر پایگاه حدود 500 مایل را پوشش میدهد پس میتوان به این امیدوار بود که در صورت ورود این اینترنت به کشورهای همسایه ایران نیز از خدمات بتواند استفاده کند .

پس میتوان به این نتیجه رسید هرچند شعار این پروژه ارائه ی اینترنت به تمام نقاط کره ی خاکی است ، اما در صورت که در یک منطقه جغرافیایی پایگاه زمینی مورد نیاز به وجود نیامده باشد ، پس اینترنتی هم به دست کاربران آن منطقه نمیرسد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *